5 kroków do udanej współpracy blogowej

piątek, września 27, 2013 Klaudia Shea 41 Comments

Piszemy do firmy. Firma się zgadza. Dostajemy full kosmetyków, torbę ciuchów, pudełka butów, kupony rabatowe -90% do Zary. Proste, nie?

Nie. Wbrew pozorom współprace blogowe nie są dla każdego i są ogromną odpowiedzialnością. Niektórzy mają ich wiele, a inni unikają tematu jak ognia. Współpraca nie jest zła, jeśli jest zawarta z głową. Ale jeśli już zdecydujemy się, że czujemy się na tyle pewnie w blogosferze, jak się za to zabrać jeśli żadna firma jeszcze nas nie zauważyła?

KROK 1: Zadbaj o swój blog
Aby firma zainteresowała się Twoim blogiem musi być przede wszystkim ciekawy. Dużą rolę mają też statystyki, ale chyba logiczne jest, że wysokie statystyki mają tylko blogi ciekawe :) Raczej rzadko się zdarza by ponad 1000 obserwatorów miał blog, na którym nic się nie dzieje. Blog musi być prowadzony od jakiegoś czasu, zazwyczaj takim progiem jest pół roku. Dla firm ważna jest dobra reklama- współpraca z blogiem ładnym, estetycznym, który jest lubiany i autentyczny. Jest wiele dobrych firm modowych, które nie patrzą na statystyki, ale na wyczucie stylu, jakość zdjęć i kreatywność autorki. To samo z kosmetykami, książkami itp.- firmy patrzą czy dana osoba faktycznie interesuje się tematem.

(Link do mojego posta "Jak pisać blog, czyli jak czerpać radość z blogowania", który jest dobrą podstawą do dalszych działań.)



KROK 2: Poszukaj firm
Firma, z którą chciałabyś współpracować musi być adekwatna do tematu Twojego bloga. Jeśli jesteś fashionistką szukaj w sklepach z modą a nie ze sprzętem sportowym. Jeśli interesujesz się literaturą, zainteresuj się też wydawnictwami a nie drogeriami itd. Zrób sobie listę firm, z którymi chciałabyś nawiązać współpracę. Na pewno więcej niż jedną, bo zdarza się że firmy nie odpisują lub dają odpowiedź negatywną. Poszukaj między banerkami na innych blogach lub wybierz firmy, których produkty najbardziej ci odpowiadają.

KROK 3: Zaproponuj, nie proś
"Witam, chciałabym nawiązać współpracę z Waszą firmą. Proszę odpiszcie."
Krótko i na temat. Niestety do kosza. Żadna szanująca się firma nie odpowie na taką propozycję. Musisz wykazać się dojrzałością, pomysłowością i kreatywnością. Napisz do firmy którą lubisz, cenisz i podziel się swoim wyborem. Napisz dlaczego zależy Ci na współpracy właśnie z nimi, podziel się swoimi dotychczasowymi osiągnięciami w dziedzinie, którą się zajmują. Bądź grzeczna i konkretna. Nie rozpisuj się, bo ludzie z firmy mają wiele innych rzeczy do robienia niż czytanie mejli (mogą się zniechęcić). Możesz dodać kilka zdjęć. E-mail z propozycją współpracy jest jak CV- musi być zaskakujące, oryginalne i ciekawe, ale prawdziwe. Nie możesz w nim kłamać, bo firma może poprosić o dowody na to, że Twój blog jest w Top100, albo, że w tamtym tygodniu wygrałaś konkurs Vogue na stylizację.

KROK 4: Warunki współpracy
Ważną rzeczą, na którą musisz zwrócić uwagę są warunki współpracy. Musisz ostrożnie je przejrzeć by nie wdepnąć w ...kupkę. Trzeba się przygotować, że firma postawi swoje warunki. Nie znaczy to jednak, że masz się na wszystko godzić.
Większość wspólprac z firmami polega na umieszczeniu na blogu bannera sklepu, a po ustalonej przez firmę kliknięć w banner dostaje się punkty lub zniżki na zakupy. (Punkty możemy zamienić np. na jakiś produkt). Inną formą współpracy są zdjęcia i recenzje produktów. Dostajemy jedną lub kilka rzeczy z oferty i należy napisać o niej na blogu, użyć w stylizacji lub opisać. Na blogu trzeba podać wszelkie linki do strony sklepu i wysłać im maila z wykonanym postem.
Zwróć uwagę czy oferta jest realna tj. firma nie proponuje nam rzeczy za 1000zł w zamian za dane osobowe i nic poza tym. Nie zgadzaj się na coś takiego. To samo dotyczy firm, które piszą do Ciebie majla, a nawet wujek Google ich nie zna. Chroń swoje dane!

KROK 5:Obowiązek
Jeśli nawiążesz współpracę, potraktuj ją poważnie. To jest Twoja "pierwsza praca", za którą dostajesz wynagrodzenie (Krok 4). Musisz odpowiedzialnie i dokładnie wypełnić wszystkie warunki umowy. Jeśli chcesz się dobrze zaprezentować popracuj trochę nad sponsorowanym postem. Nie zachęcaj czytelników od pierwszego do ostatniego słowa, bo nie służy to ani Tobie ani firmie. A tym bardziej czytelnikom. Zareklamuj i zrecenzuj produkt czy markę dyskretnie, dodaj coś od siebie. Nie pisz "Klikajcie bo mam coś z tego", albo "Kupujcie bo mi za to zapłacą". Można poprosić o pomoc, ale nie bądź nachalna bo czytelnicy się do ciebie zrażą. Jeśli firma będzie zadowolona możesz liczyć na dalszą współpracę.



O CZYM NIE MOŻESZ ABSOLUTNIE ZAPOMNIEĆ:
♥ Sprawdź firmę, która proponuje Ci współpracę (ich strona www, Google, Facebook, inne blogerki)
♥ Nie podawaj swoich danych byle komu
♥ Nie podejmuj zbyt wiele współpracy na raz
♥ Nie zgadzaj się na współprace, które są niezgodne z Twoimi wartościami (np. konieczna pozytywna ocena, reklamowanie futer, recenzja kosmetyku, na który masz alergię itp.)
♥ Nie bierz pierwszej lepszej oferty, "żeby mieć". Ceń się!
♥ Produkty NIE SĄ ZA DARMO!!! Przechodzą w nasze ręce POD WARUNKAMI uzgodnionymi z firmą. Płacimy za nie pracą, testowaniem, pisaniem, robieniem i retuszowaniem zdjęć...
♥ Nie traktuj współprac jako głównej zalety bloga! To go zniszczy!
♥ PAMIĘTAJ, ŻE TEN PORADNIK TO TYLKO MOJE RADY A NIE PRZEPIS NA SZCZĘŚCIE. DODAJ COŚ OD SIEBIE :)



Przydatne linki, gdzie autorki dają dobre rady:
Opowieść Dezemki o jej nieudanej współpracy- czyli nie każda firma jest uczciwa
♥ Bardzo mądry post Orlicy o współpracach kosmetycznych
♥ O dojrzałym korzystaniu z współprac u blogerki-mamy Klocekikredka
Współprace z wydawnictwami na blogu Kiti


#Ja w historii bloga podjęłam dwie współprace, modową i kosmetyczną. W obu przypadkach sama wybrałam produkty, które otrzymałam. Jeżeli macie więcej pytań o współprace piszcie w komentarzach lub na adres narratorka.kontakt@gmail.com.

## Już w następnym poście niepiśmienna podzieli się z nami swoim doświadczeniem ze studiów psychologicznych. Post dla myślących o zawodzie psychologa i dla mnie, która zaczyna za kilka dni ;)

41 komentarzy:

  1. Twój tekst z pewnością przyda się niektórym blogerkom. Dobrze i konkretnie ujęłaś temat. ;)

    Pozdrawiam,
    Klaudyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Nie wiem czy się przyda, ale taką mam nadzieję.

      Usuń
  2. trzymam kciuki za sukcesy na studiach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałam z zainteresowaniem - nie myślę o współpracy, ale temat jest aktualny i dosyć delikatny. Podoba mi się sposób, w jaki go przedstawiłaś: jako zobowiązanie i pracę, a nie tylko korzyść przy okazji prowadzenia bloga.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre blogerki myślą, że to tylko zabawa, jak w pierwszym zdaniu :P A to wielka odpowiedzialność :)

      Usuń
  4. Mnie tam nie ciągnie. Nie jestem feszynistką, a bloga prowadzę dla własnej przyjemności, żeby móc się powymądrzać, wypowiedzieć na różne tematy i poćwiczyć pisanie. Taka rozrywka. Nigdy nie myślałam, żeby mój blog miał promować jakąkolwiek firmę. Uwielbiałam poprzednią narratorkę, ale to nowe wcielenie bloga jest świetne. Gratuluję!

    pozdrawiam.

    Bumcfksz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Nowe wcielenie bloga" hmmm :) Cieszę się, że się podoba, choć ja nadal prowadzę go zgodnie ze swoimi przekonaniami. To, że blog się zmienił, może znaczy, że ja też trochę się zmieniłam? :) Się okaże :)

      Usuń
  5. Ja rózwnież nigdy nie myślałam o współpracy. Na razie nie mam na to czasu :D I życzę Ci powodzenia na nowej uczelni!

    OdpowiedzUsuń
  6. bardzo dobry post, niestety tylko dla nielicznych do wykorzystania w praktyce. A może opisałabyś sprawę bardziej subiektywnie? Na temat własnych doświadczeń? Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ to jest bardzo subiektywny post- to jest moje zdanie na podstawie moich obserwacji i doświadczeń. Jak wspomniałam w poście miałam tylko dwie współprace, które wiązały się z podanymi punktami. Przecież nie podawałabym suchych rad, których nie sprawdziłam na sobie ;)

      Usuń
  7. Dokładnie, nie ma się, co zachłysnąć, bo zaś jest za dużo tego i się nie wyrabia. Nie ma co zazdrościć drugiemu, że ma tyle, a my wcale, bo to też nic dobrego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przydatne rady. Kto wie, może kiedyś będę miała okazję z nich skorzystać? :)

    Pozdrawiam serdecznie,
    Em

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy wpis, na pewno przyda się tym początkującym. Obserwuję, bo lubię czytać blogi od naszej '' kuchni ''.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie nie ciągnie do współprac, lubię pisać i bez nich. I chociaż nawiązałam jedną współpracę, to nie mam chęci na pozostałe :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję za polecenie i bloga ;) Obserwuje!
    www.zcichapek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Swoją drogą masz bardzo fajny szablon... jeśli byś mogła mi powiedzieć jaki to jest (oczywiście na piv) to byłbym wdzięczny ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Skoro zrobiłaś go sama, to gratuluję! Jest bardzo przejrzysty i fajnie zrobiony ;) Odezwę się do Ciebie na maila ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo przydatny post, dla nowych, zapalonych :D Praca, praca i dopracowanie - współpraca przyjdzie w swoim czasie;) Mi szczerze mówiąc (wiem, że praktycznie każdy tak mówi, ale to prawda) nie liczyłam na współpracę, kiedy zaczynałam. Blog powoli się rozwijał, moja pisanina też (gdy patrzę na pierwsze posty, śmieję się sama z siebie, tak były niepoprawne, choć teraz też nie jestem do końca perfekcyjna - w końcu stale się dokształcamy), o egzemplarze recenzenckie nie zabiegałam (blog recenzencki), bo przecież w okolicy mam bibliotekę, która jest świetnie zaopatrzona;) Kiedy chciałam to pisałam, czasami dopadała mnie znana wszystkim bolączka, czyli brak ochoty - wtedy najczęściej skupiałam się na pisaniu komentarzy, pod postami blogerów, których bardzo lubię. Statystyk też niesamowitych nie miałam, i nie mam, a mimo to odezwało się do mnie wydawnictwo,sami autorzy, czasami portale. Gdy byłam czymś zainteresowana, sama uderzałam z propozycją;) Teraz mam grono zaprzyjaźnionych "współpracowników", dla których co jakiś czas machnią recenzję, bądź opublikuję wpis o ciekawej akcji... nic na siłę:) Najważniejszy jest rozwój, nasze podejście do własnej pracy i dystans do wykonywanych obowiązków:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo przydatne informacje :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Na pewno te informacje się przydadzą, niedawno założyłam bloga, dopiero raczkuje, mało wyświetleń i obserwatorów, ale jak tylko się rozwinie pomyśle nad współpracą i skorzystam z Twoich rad :) Mam pytanie czy na blogspocie na swoim blogu mogę zrobić dział w którym będę podawać linki do swoich aukcji na allegro??

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo przydatny post!Naprawdę.
    Serdecznie pozdrawiam
    kaamaam-blogg.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuję za przydatne informacje, przyznam, że Twój blog mnie naprawdę zaciekawił oraz że będę wpadać tu częściej. Dodatkowo ikonka "N" jest chyba zrobiona tą samą czcionką co logo Zary, co mi się bardzo podoba. Hahaha, nie spodziewałabym się po sobie, że zwrócę uwagę na taki szczegół. Zapraszam do siebie, jeśli masz czas! :) http://adriannadomagala.blogspot.com/ Przyznam, że nie lubię takiej chamskiej autoreklamy w komentarzach jednak to mój początek i próbuję dotrzeć do jak największej liczby osób. Nie mniej jednak - dodaję Cię do obserwowanych ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. bardzo ciekawe informacje :) pozdrawiam i zapraszam www.myfashiondream.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  20. świetny i pomocny post! :)
    zapraszam do mnie, dopiero zaczynam :) http://peopleseegood.blogspot.com/ obserwuje!

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo pomocny post, szczególnie dla takich poczatkujących robaczków jak ja ;) Zauważyłam że bb dużo blogów ma cały boczny pasek w linkach od współprac >klikklik< nic nie widać tylko to...

    OdpowiedzUsuń
  22. Pomocny post , własnie takiego szukałam będę zaglądać częściej . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo mi pomogłas, Pozdrawiam

    fashionelja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Krótko, zwięźle i na temat. Super post, który sprowadza na ziemię tych, którzy myślą o milionach darmówek za wstawienie linka w najmniej widocznym miejscu lub post o tytule i treści dość jednoznacznej.
    Zapraszam też do siebie, choć dopiero zaczynam :)
    toniecodziennik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Dość ciekawy opis formy współpracy z firmami. Co z czym do czego i jak? Czego nie robić, jak robić. Podoba mi się.

    Zajrzyj do mnie, będzie mi bardzo miło. :)
    http://our-loveliness.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo ciekawy i przydatny post! Nie jedna początkująca blogerka (tak jak ja) będzie z chęcią korzystała z Twoich rad! Mój blog niedługo będzie miał pierwsze urodziny i szczerze mówiąc mam w nim dużo do zmiany. Może byś dała mi kilka rad?
    Zapraszam do mnie carolynblogg.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. Jak to mówią nic na sil ;p Jesli nawiąze wspolprace to przemysle to bardzo dokladnie,na razie bawie sie hobbystycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  28. dziękujemy za cenne rady, bardzo przydatne info! ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  29. Świetny post i bardzo przydatny. Pozdrawiam
    suropekk.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo dobry post, skłaniający do przemyśleń. Ja prowadzę bloga o dietetyce i miałam propozycję współpracy z firmą dystrybuującą suplementy diety. Stwierdziłam, że to niezgodne z moimi przekonaniami i odrzuciłam ofertę. Nie warto angażować się w coś, do czego nie ma się przekonania

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję ze komentarz | Thanks for Your comment